Premi de la Sociedad Española de Citología a la docència a Xosé Fernández per a l’Atles Col·laboratiu en Citologia Ginecològica
Aquest model d'aprenentatge basat en projectes (ABP) per a la formació en Citologia Ginecològica, plantejat pel professor Xosé Fernández, ha rebut el Premi a la docència Dr. Eduardo Vilaplana en el XXV Congrés Nacional de l'entitat.
L'Atles Col·laboratiu proposat a l'alumnat de Citologia Ginecològica pel professor Xosé Fernández, de l'Institut Bonanova de Formació Professional Sanitària, ha estat reconegut al XXV Congrés Nacional de la Sociedad Española de Citología. El projecte ha rebut el Premi a la docència Dr. Eduardo Vilaplana. El guardó es va lliurar el passat 28 de maig i reconeix l'originalitat del projecte i la seva capacitat per contextualitzar l'aprenentatge de la matèria.
Aquest projecte d'aprenentatge basat en projectes presentat a l’alumnat del Cicle Formatiu de Grau Superior d'Anatomia Patològica i Citodiagnòstic, proposava l'elaboració d'un atles de citologia ginecològica per grups, amb imatges obtingudes durant les pràctiques de microscòpia. Per aquesta tasca, es facilitava un llistat d'imatges rellevants que havien de capturar utilitzant el seu mòbil durant la revisió de citologies al llarg del curs. Després, havien d'editar-les, afegir notes i maquetar l'atles.
L'impulsor de la iniciativa, el professor Xosé Fernández, ha volgut destacar el treball que es fa a l'Institut Bonanova per oferir una formació d'avantguarda basada en noves metodologies d'aprenentatge per als futurs professionals del sector sanitari, "aquest premi és un reconeixement a l'esforç que realitza tot l'equip". A la concessió del premi s'ha destacat la gran qualitat de les imatges obtingudes per l'alumnat amb els seus propis telèfons intel·ligents. Aquest treball ha despertat l'interès de la comunitat científica pel projecte, reconeixent la dificultat d'expressar un diagnòstic mitjançant una micrografia.
La implementació d'aquest ABP va ajudar a contextualitzar l'aprenentatge de la matèria i a construir el coneixement, fent-la més rellevant i significativa per a l'alumnat. A més, el fet de treballar en grup va motivar i fomentar l'aprenentatge autònom dins la comunitat d'aprenents.