Acompanyar als pacients en l'ús de les noves eines de telemedicina
L'Hospital del Mar ha posat en marxa un projecte pioner d'alfabetització digital per facilitar l'ús de les noves tecnologies als usuaris del centre. Es vol garantir així l'accés a la telemedicina a aquestes persones i minimitzar la possible bretxa digital provocada per motius d'edat o per determinades situacions de vulnerabilitat social, econòmica o cultural. El Servei d'Atenció al Ciutadà i l'Àrea ambulatòria de l'hospital han liderat aquest projecte d'educació digital, que ha comptat amb alumnat de l'Institut Bonanova de Formació Professional Sanitària per a fer la formació dels pacients.
La pandèmia de la COVID-19 va accelerar una tendència a la sanitat, la creixent utilització de les eines de telemedicina per fer el seguiment dels pacients i evitar desplaçaments als centres sanitaris. Però la irrupció de les noves tecnologies comporta el risc que algunes persones, per la seva situació personal, social, econòmica o cultural no les puguin aprofitar i quedin desplaçades. Per aquest motiu, l'Hospital del Mar ha posat en marxa una experiència pionera per acompanyar-los i garantir així el seu accés a la telemedicina.
El projecte d'educació digital que ha liderat el Servei d'Atenció al Ciutadà amb l'Àrea ambulatòria del centre, ha comptat amb l'alumnat del Cicle formatiu del Grau mitjà de Cures Auxiliars d'Infermeria i del Cicle de Grau Superior de Documentació Sanitària de l'Institut Bonanova de Formació Professional Sanitària, adscrit a l'Hospital del Mar, dins un projecte d'Aprenentatge Servei per posar-lo en marxa, una metodologia que permet a l'alumnat de l'Institut formar-se en competències de gestió, comunicació i anàlisi d'indicadors. En primer lloc, es va portar a terme una prova pilot, que va demostrar la viabilitat de la iniciativa i l'elevat grau de satisfacció dels usuaris. Així, el 88% dels participants van assegurar que tornarien a tenir una visita per videotrucada i el 77% van explicar que la simulació havia estat satisfactòria.
Simular la videotrucada per superar pors i problemes
El projecte d'alfabetització digital inclou la formació de l'alumnat que, a partir dels usuaris seleccionats per l'Hospital del Mar, es posen en contacte amb aquells susceptibles de beneficiar-se de la simulació. Un cop seleccionats, se'ls truca per oferir-los fer una simulació de videotrucada i esvair els seus dubtes sobre aquesta eina. Una vegada portada a terme la simulació, es determina si l'usuari en pot treure profit o no per a rebre la videotrucada del seu facultatiu de referència. En cas de ser així, es realitza i es fa seguiment del seu funcionament. Aquest sistema es fa servir a les visites de seguiment i no a les primeres visites, que sempre són presencials.
Aquesta iniciativa busca "apoderar i capacitar als pacients en l'ús de les noves tecnologies d'atenció a la salut, incentivant la participació i implicació ciutadana i promovent la cultura de l'atenció telemàtica", explica Marta Hurtado, cap d'Atenció al Ciutadà de l'Hospital del Mar. En aquest sentit, els seus beneficis són "la reducció de desplaçaments i de l'estada dels pacients i familiars al centre sanitari, fent créixer la seva autonomia i afavorint la conciliació familiar i laboral dels cuidadors i garantint-ne el seguiment assistencial", apunta el Dr. Èric Sitjas, responsable de l'Àrea ambulatòria i adjunt a la Direcció Assistencial i Mèdica de l'Hospital del Mar. Segons Sònia Aliaga, tutora del cicle de documentació i administració sanitària de l'Institut Bonanova, "poder desenvolupar aquest projecte conjuntament amb l'Hospital del Mar i pacients reals ens permet que l'alumnat assoleixi competències transversals com la cooperació i el treball en equip i l'empatia d'entre d'altres. I objectius específics com organitzar i gestionar les dades i elaborar informes de resultats".
El projecte ha estat un dels trenta seleccionats a la sisena edició de les ajudes que atorguen CaixaBank Dualiza i l'Asociación de Centros de Formación Profesional FPEmpresa, que busquen impulsar projectes de formació professional de centres educatius que comptin amb la col·laboració d'empreses i que aportin innovació, impacte al territori, sostenibilitat o capacitat de transferència del coneixement que es genera.