L’Institut Hospital del Mar FP Sanitària lidera un projecte innovador en competències transversals gràcies a la Convocatòria EduCaixa 2024-2025

L’Institut Hospital del Mar FP Sanitària ha estat seleccionat com un dels 100 centres educatius beneficiats per la Convocatòria EduCaixa 2024-2025, gràcies a la qual podrem desenvolupar un projecte de transformació educativa que té com a objectiu principal l’avaluació i el desenvolupament de competències transversals. Aquestes competències, com ara l’empatia, la flexibilitat, la iniciativa, la innovació, la planificació i la resolució de problemes, són essencials per formar professionals sanitaris de qualitat i millorar la integració social del nostre alumnat.

El projecte neix d'una avaluació de les necessitats dels estudiants dels cicles formatius de grau mitjà (CFGM) de Cures Auxiliars d'Infermeria i Farmàcia i Parafarmàcia, i del Programa de Formació i Inserció (PFI). L'augment dels índexs d'abandonament i la dificultat per mantenir la motivació i l'organització personal són reptes clau que han portat a la implementació d'aquesta proposta. En els últims tres anys, hem observat que l'índex d'abandonament ha augmentat en diversos grups: 20% en Cures Auxiliars d'Infermeria i 21% en Farmàcia i Parafarmàcia. A més, molts estudiants mostren dificultats per avaluar les seves pròpies capacitats i desenvolupar actituds adequades per al seu futur professional.

El projecte no només pretén avaluar aquestes competències de manera àgil i continuada, sinó que també inclou un sistema de seguiment que permetrà als tutors oferir un acompanyament personalitzat. Això ajudarà a l'alumnat a prendre consciència de les seves fortaleses i àrees de millora, i a establir objectius concrets per assolir un desenvolupament personal i professional òptim.

Aquesta iniciativa està alineada amb els grans reptes dels centres de formació professional actuals: crear un perfil professional que respongui als valors de la institució i a les necessitats del sector, millorar els resultats acadèmics i reduir els índexs d'abandonament. Per aconseguir-ho, hem establert una sèrie d'objectius clars i mesurables:

  1. Definir les competències transversals que conformen el perfil professional de l'alumnat.
  2. Desenvolupar rúbriques per avaluar i seguir el progrés de cada estudiant.
  3. Implementar un sistema d'avaluació contínua i personalitzada amb l'assignació de mentors.
  4. Crear una aplicació informàtica per facilitar l'autoavaluació i coavaluació, amb dades que permetin un seguiment individualitzat.
  5. Realitzar una prova pilot per ajustar el projecte i avaluar-ne l'impacte.

Aquesta proposta ens permetrà no només millorar el rendiment acadèmic, sinó també fomentar el creixement personal del nostre alumnat, preparant-lo per ser professionals competents i compromesos amb la seva futura carrera sanitària.

Enllaços relacionats